• Noc w środku dnia, czyli jak pokonać jet lag…

    Autor:   |   10 marca, 2016 Komentują 0
    źródło zdjęcia: www.pexels.com
    źródło zdjęcia: www.pexels.com

    Wystarczy pokonać zaledwie dwie strefy czasowe, a już się pojawia: zmęczenie, bezsenność, rozdrażnienie – tak, mowa o jet lag.

    Jet lag – czym tak naprawdę jest?

    Jeśli kochacie dalekie podróże, to wiecie o czym mowa. Zmiany związane z przekraczaniem stref czasowych znacząco wpływają na nasz organizm. Niestety, euforia związana z dalekimi podróżami może być nieco zakłócona właśnie przez jet lag.

    Gwałtowna zmiana strefy czasowej powoduje przesunięcie faz w naszym rytmie dnia i nocy. Zaburzeniu ulegają więc wszystkie procesy fizjologiczne człowieka (wydzielanie hormonów snu i czuwania, przemiana materii i motoryka przewodu pokarmowego). Im więcej stref czasowych pokonamy, tym trudniej będzie naszemu organizmowi przystosować się do nowych warunków.

    Objawy jet lag

    Głównym objawem jet lag (dotyka on większość podróżujących) jest zmęczenie. Mimo pięknej, słonecznej pogody czujemy się niewyspani i zdezorientowani. Bardzo często borykamy się z bólem głowy, zaburzeniami apetytu oraz problemami żołądkowo-jelitowymi. Dolegliwości, o których mowa często są potęgowane przez przesuszone powietrze w kabinie samolotu, skoki ciśnienia, siedzenie przez kilka godzin w bezruchu czy podróż nocą.

    To, jak będziemy się czuć w nowych warunkach zależy od wielu czynników. Duży wpływ ma na to kierunek podróży – podróż w kierunku na wschód (a więc w kierunku, który skraca dobę) jest gorzej znoszona od podróży w kierunku zachodnim (który wydłuża dobę), gdyż adaptacja do dłuższego dnia jest łatwiejsza.

    Jak radzić sobie z uciążliwymi dolegliwościami?

    Istnieje kilka sposobów, które pomogą nam zminimalizować objawy jet lag. Warto już przed podróżą zadbać o to, aby na miejscu czuć się bardziej komfortowo.

    1. Przed podróżą zrelaksuj się i porządnie wyśpij.

    2. Pamiętaj o tym, żeby w trakcie lotu pić dużo wody i spożywać lekkostrawne pokarmy.

    3. Unikaj zażywania środków nasennych i melatoniny, ponieważ mogą one powodować jeszcze większe rozregulowanie organizmu. W zamian możesz zastosować trening autogenny lub ćwiczenia rozluźniające.

    4. Unikaj spożywania alkoholu jako złotego środka „na zmęczenie”, ponieważ działa on zupełnie inaczej na pokładzie samolotu niż na ziemi – odwadnia organizm i wydłuża czas, który jest nam potrzebny na zaaklimatyzowanie się w nowym miejscu.

    5. Po przylocie do miejsca docelowego postaraj się dostosować do rytmu, który panuje w danym kraju.

    6. Spędzaj dużo czasu na świeżym powietrzu światło dzienne sprawia, że organizm szybciej dostosowuje się do nowego otoczenia.

    7. Pamiętaj, aby dobrze się wyspać w czasie pierwszej nocy po podróży – w ten sposób organizm szybciej przystosuje się do nowego rytmu dnia.

    A jak to wygląda u Was, drodzy podróżnicy? Ciężko Wam przystosować się do nowego rytmu?




    TAGI: , ,